Stockholmsvistelsen och forsta dagen i Taiwan

i stockholm bodde jag hos Sara. hon bor tillfalligt i en liten lagenhet pa kungsholmen. Dar bjods d pa mat direkt vid ankomst (med FH AH o CH, a.k.a syskonen Herrlin)
Mina aranden i Stockholm var att vaccinera mig och att rosta..
Jag han med bada tva.

Jag och Sara lunchade strax innann jag bar mig mot Arlanda... jag propsade pa att vi skulle ata kebabpizza...
Eller iallafall at jag kebabpizza...

Sista kebabpizzan (skulle man kunna saga, jag hade dock sparat fragment att Bjorns pizza i en kylbox som jag at strax for in-checkning pa arlanda), visas pa bilden...bra att ha som minne om nagraq manader da man kommer att sakna den...

"Hej hej", sa har ser man ut efter 23 timmars vantande i peking (pa flygplatsen). Jag sov bara lite grann...laste dock bok under vantandet...
Kineser har typ samma mentalitet som taiwaneser, d ger ofta ett intryck om att ha noll koll...och forsoker hanvisa en nan annan stans for att bli av med en...
Jag kunde inte checka in direkt vid ankomst, kille sa att jag skulle dra "down town","hmm" tankte jag, och vantade fore ut-checkningsrummet pa att tiden skulle ga. tills nan kines sa at jag inte fick vanta dar inne...
sa jag tankte dra till ett narbelaget hostel, men behovde pengar...
Jag som hade ryska kontanter (ryssland=grannland till kina) tankte vaxla dess till kineiska. forsta exchangekontoret sa att d inte gick hos dem ,men att d gick utanfor ut-checkning. andra exchange kontoret (utanfor ut-chekning) sa att d bara gick pa vaning 4 hos :"bank of china",  pa vaning 4 hos "bank of china" sa d att d bara gick hos "bank of china"...
Da jag fragade om de inte var "bank of china" jag kommit till sa ha "yes", sen mumlade han nanting...
sa jag tankte att jag kan lika garna stanna pa terminalen. och om nan sager att jag inte kan vanta dar, sa mumlar jag nanting...
jag satt vid ett par bankar med en massa andra vantandes kineser...tills d va dax for in-checkning, da vantade jag vid gaten (dar ovanstaende bild togs), istallet.
Val framme i taiwan sa var d dag, aven om jag i min dygnsrytm precis skulle ga o lagga mig...
D var dax for "pappersarbete", nar jag kom till "office of international affairs". Senn var d schemakrockar som gjorde att ajg inte kunde lasa de kinesiska kurser jag tankt mig. sa jag haller pa att kolla pa alternativ for tillfallet.

sakert 50 ark, som alla skulle ha 2 kopior...
"behover du dethar pappret?" "nej", for att efter 2 minuter saga "hade du ett santhar pappret?" (samma ark som jag just visat upp).
Precis som jag befarade sa maste jag gora den satans lakarundersopkningen igen...eftersom taiwaneserna har noll koll. D havdade pa Taipei mission att man inte behover gora lakarundersokning har om man redan gjort d hemma... men har ar d for fega for att lite pa annan sjukvard..
aja, far c vad som hander... jag gav dem kopior pa mitt lakarundersokningsresultat iallafall...

Forsta maltiden i taiwan, nan fagel med nudlar o agg..
jag passade pa att kopa madrass till mitt ostadade rum. i taiwan e d ofta tanken att man stadar nar man flyttar in, istallet for nar man flyttar ut, som i sverige...


D var 35 grader nar jag kom...jag jag kopte mjolk, juice, reservnudlar och en madrass...
Sen drog jag tebax for att stada rummet och sova...typ 14 timmar...(sakert rekord, jag brukar ligga runt 7-8 timmar annars, 12 timmar var mitt tidigare topnoterade)

Har i Taiwan har jag hittills valt att ga barfota, eftersom d e sa varmt...vilket taiwaneserna tycker e konstigt...
men eftersom man ser ut som en utlanning, sa verkar d inte vara nann fara. Nar jag skulle in pa biblan, sa sa vakten att jag inte hade skor pa mig (som om d skule vara ett hinder att ga in). Jag sa att jag inte har nagra skor i mina agor...da blev jag inslappt iallfall..
puh


Kommentarer
Postat av: Sara Svennung

Vilka äventyr du har varit med om redan.

Kul att läsa!

2010-09-09 @ 11:00:38
Postat av: Martina

du kan ha de som din grej att gå barfota hela året :D fast hm... kan bli svårt att komma in på luxy då... men har de sagt något om skor egentligen? Är det inte bara långbyxor? Du kanske kan måla ett par svarta lackskor med akrylfärg eller så? :D

2010-09-09 @ 14:36:27
URL: http://tinastaiwan.wordpress.com
Postat av: johan

Mjo,mja, jag kan ha plastpasar runt fotterna nar jag ska in. som jag sen kasserar...

Taiar e ju inte sa tunga sa aven om alla kor dancemovet: the jumping kangeroo, sa borde jag klara mig utan nagra storre stador fran folk som landar pa mina tar...

2010-09-09 @ 16:22:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0